Prøv kræfter med ruten til Ultra Trail Mont Blanc (UTMB)

Det her er en unik mulighed for at prøve kræfter med 180 km og 10.000 +/- højdemeter på noget af det lækreste trailløb man finder i Europa. Med start i Chamonix i Frankrig løber vi hele vejen rundt om Vesteuropas højeste bjerg Mont Blanc. Vi følger i videst muligt omfang den officielle UTMB-rute, hvor vi efter 6 dage mætte af oplevelser kommer tilbage igen til Chamonix.

Vi har testet og gennemløbet ruten

Vi har gennemløbet ruten, og der er virkeligt noget at glæde sig til for den erfarne trailløber. Vi kommer over et utal af smukke bjerge og ned gennem tilsvarende smukke dale. Vi løber igennem 3 lande, og kan efter hver dags etape velfortjent nyde en god middag på de simple men hyggelige hoteller, vi har valgt til turen. Det giver gode muligheder for restitution mellem de enkelte etaper.

Uforglemmelige oplevelser

Turen byder på uforglemmelige oplevelser, men vil også være en stor udfordring for de fleste løbere. Så du skal være klar til at løbe forholdsvis langt flere dage i træk. Vi forventer, at man som deltager kan løbe et marathon i roligt tempo, for realistisk set at kunne gennemføre turen. Erfaring med trailløb vil pga. op- og nedløbene også være en stor fordel.

Nedenfor kan du se en mere detaljeret beskrivelse af de enkelte dage. Hoved-bagagen bliver transporteret mellem overnatningsstederne. Af hensyn til sikkerhed undervejs er det et krav, at du hver dag medbringer udstyr svarende til minimumskravet inkl. væske for UTMB-løbet (se særskilt liste). Forvent at du skal løbe med ca. 4-5 kg oppakning. Forud for turen vil der være rig mulighed for at få information og svar på spørgsmål om pakning, udstyr og forberedelser til turen i øvrigt.

Selve ruten (kort beskrivelse)

F=Frankrig, I=Italien, CH=Schweiz.

De angivne tider er baseret på vores erfaringer ved gennemløb af ruten og inkluderer kortere pauser.

Dag 1 : Chamonix (F) – St. Gervais (F)
+/- 954/1162 meter 21,3 km 3:45
Start kl. 12 fra rådhuset i Chamonix. Vi følger gågaden ud af byen, og løber de første relativt lette 8 km til Les Houches. Herfra starter opstigningen til Col de Voza igennem et rigtig flot landskab, inden vi efter et langt nedløb og forhåbentlig stadig med friske ben, når frem til den hyggelige by St. Gervais.

Dag 2 : St. Gervais (F) – Les Chapieux (F)
+/- 1933/1210 meter 28,9 km tid 6:55
Så er vi for alvor i gang. Efter en lang tur op gennem dalen forbi byen Les Contamines starter bjergstierne, og efter hytten La Balme går det seriøst opad mod Col de Bonhomme i ca. 2500 m højde – her havde vi på 2017 turen snestorm! Efter en kort pause løber vi de 1000 højdemeter ned ad bjerget igen til overnatning i Les Chapieux.

Dag 3 : Les Chapieux (F) – Courmayeur (I)
+/- 1651/2010 meter 27,9 km tid 7:28
Et af turens højdepunkter hvor vi løber igennem det smukkeste landskab og højt oppe passerer grænsen mellem Frankrig og Italien. Undervejs kommer vi forbi et par hyggelige bjerghytter, hvor der er mulighed for en forfriskning. Sidst på eftermiddagen kommer vi efter et langt nedløb godt brugte til Courmayeur – som i øvrigt er forbundet med Chamonix via Mont Blanc-tunnelen. Her kender vi en god pizzarestaurant, hvor vi har bestilt bord.

Dag 4 : Courmayeur (I)- La Fouly (CH)
+/- 2153/1748 meter 31,6 km tid 09:32
Endnu en utrolig smuk og udfordrende dag. Vi starter lige på og hårdt med at power-hike 800+ højdemeter til Bertone-hytten. Herfra er der det lækreste plateau-løb inden det først går ned til bunden af dalen, og så ellers op ad en hård opstigning til Grand Col Ferret som både er turens højeste punkt, og samtidig udgør grænsen mellem Italien og Schweiz. Herfra er der et langt og helt utroligt nedløb til den hyggelige bjergby La Fouly.

Dag 5 : La Fouly (CH) – Trient (CH)
+/- 1481/1778 meter 30,5 km tid 09:27
Dagens rute tager os forbi byen Champex-Lac, der ligger smukt ved en sø. Byen huser et af de store depoter på UTMB-ruten, vi kommer lige forbi pladsen, hvor der vil være fuld gang i forberedelserne til årets udgave af UTMB-løbet. Herfra bliver det igen teknisk med en hård opstigning til La Giete, inden det går stejlt ned igen til byen Trient. Her kan vi efter endnu en dags anstrengelser nyde et par fadøl i baren på det hyggelige Auberge Du Mont Blanc foruden vores sidste fælles aftensmåltid på turen.

Dag 6 : Trient (CH) – Chamonix (F)
+/- 1808/2075 meter 29,4 km tid 08:46

Vi skal tidligt op i dag, så vi kan være klar til at løbe kl. 08. Vi skal lige op og ned ad et stejlt bjerg, inden vi tager hul på turens sidste seriøse udfordring. Fra stationsbyen Vallorcine er der en lang opstigning til Tete Aux Vents som byder på et helt utroligt landskab, herefter venter et rigtig lækkert nedløb til Chamonix. Vi forventer at være tilbage hvor vi startede ca. kl. 15.

Læs mere om denne tur

Guider på denne tur

Der vil være 1-2 guider på denne tur. Turen er af hensyn til overnatningsstederne begrænset til ialt 15 personer.

Du sørger selv for at komme ned og hjem, og kan således selv lægge dage til før og efter turen. Det nemmeste er at flyve til Geneve  og så tage en bus derfra til Chamonix. Flybillet kan erhverves for kr 1200-1500 kr  (måske billigere hvis du er fleksibel).

I turen indgår

• Dansk talende guider 1-2 stk
  • Kort over ruten vi skal gennemløbe og gennemgang af turen
  • Indkvartering på stederne undervejs – ialt 6 overnatninger (med morgenmad)
  • Transport af din bagagehele vejen rundt
  • Intromøde inden vi skal gennemløbe ruten med guiderne
  • Al den support og gode råde vi kan give op til turen
  • Råd omkring hvad der skal medbringes til denne tur

Pris kr 6.900 v bestillingen inden 1/12 – 2022. Herefter kan prisen for indkvartering stige.