Af Daniel Amby Eriksen

MINDBLOWING LØBEREJSE – THE GREAT GLEN WAY – 6 SUVERÆNE LØBERE –

Pia Werther Jeppesenn, Anna MoraSanne Frahm-HansenAllan Dyrlund Parbst, Thomas Laursen og Steffen har på 4 suveræne dage løbet på tværs af Skotland og har undervejs fyldt løberyksækken med vidunderlige unikke oplevelser.
Humøret og den glade stemning var allerede i top ved mødet i Kastrup lufthavn. Efter ankomst til Skotlands hovedstad Edinburgh, blev vi samlet op af en jævn bitter chauffør, men efter en cigaret lettede hans humør lidt. Vi kørte igennem Skotlands flotte landskab og hørte lidt om Skotland og udvekslede røverhistorier. Pludselig efter 3 timers kørsel ankommer vi til Fort William. Alle har brug for at få brugt de løbesultne ben, så efter et hurtig tøjskifte, er vi allerede ude på vores første trail rute. Vi skal rundt om en bakke der skygger for Ben Nevis der er Storbritanniens højeste bjerg, men tågen kom os i forkøbet og i stedet løber vi på toppen af bakken og får en flot udsigt over Fort William by night. En pandelygte og lommelygte lyste sporet op, så alle kom sikkert tilbage til hotellet til et velfortjent aftensmåltid. Her bliver vi for første gang præsenteret for Skotlands høje standard hvad angår mad og i baggrunde kører der underligt nok en form for tysk slager musik. Dejligt afslappet, men alligevel en smugle anspændte går alle i seng for at være klar til at tage hul på The Great Glen Way.

DAG 1 – 25km

Efter et lækkert morgenmåltid lunter vi mod startstenen på The Great Glen Way. Billede og så afsted. Vi løber ud af byen, forbi et damplokomotiv i ægte Harry Potter stil og støder på den imponerende Caledonien Canal. Pia og Steffen havde fart i benene og fik en god ”føring” efterfulgt af Thomas og Allan. Bagerst lå de kære damer Sanne og Anna og en løbeguide der ikke kunne få nok billeder, af naturen selvfølgelig. Efteråret har virkelig sat sit spor på smukkeste vis med brune, gule og grønne farver. Efter en opsamling løber vi en afstikker mod Spean Bridge og ser den majestætiske Commando memorial, hvor vi herefter løber en super flot trail runde mod byen. Vi indtager frokost og så er der lidt frihed inden vi sammen går ned og spiser lækker aftensmad på en hyggelig restaurant der tidligere var togstation. Her støder Allan og Thomas for første gang på fænomenet Sticky Toffee Pudding. En lækker varm Chokoladekage med karamelsovs i midten og vanilje is på toppen, mums. Sanne begynder at få lidt problemer med foden og er lidt anspændt hvad angår næste dags tur på 43km. Vi krydser alle fingre for at hun klare den. Et par stykker går på bar og får en pint og andre går i seng og forbereder sig til næste dag.

DAG 2 – 43km

Here we go. Ud af Spean Bridge på landevejen mod sporet igen. En lastbil kommer bagfra og her ser vi for første gang Allan gå i flyverskjul. Det viser sig at Allan har problemer med skinnebenet og er ved at strække ud. Allan løber i den grad stærkt videre. Tilbage i sporet løber vi langs den flotte Loch Locky i fantastisk vejr. Det blikstille vand i søen spejler helt perfekt bjergene i baggrunden. Efter omtrent 25km og med perfekt timing spiser vi frokost på en gammel båd der er bygget om til bar og spisested. Her møder vi igen en jævn bitter skotte, hun liver dog op når hendes lille nevøen ankommer og får smilet frem. Igen rigtig lækkert mad, så lækkert at Pia får spist lidt for meget til at løbe på. Men Pia pytter bare og forsætter i stærk stil. Nu kan Skotlands vejrguder ikke lige bestemme sig om det skal regne eller ej, så jakkerne ryger af og på. På nær lige Thomas, han ramte rigtigt og fortsatte ufortrødent. Nu løb alle i eget tempo langs en nedlagt jernbane og det sidste stykke af Caledonian Canal mod Fort Augustus. Her skulle vi sejle en tur på Loch Ness søen, men Anna ramte helt rigtig da hun forslog at vi skulle tage et bad først og så sejle bagefter. Vi havde en skøn sejltur, hvor vi så bjergene og The Great Glen Way fra vand siden af. Loch Ness uhyret Nessie var også lige oppe og hilse på. Vi skulle bo på et enormt hyggeligt Bed and Breakfast der lå helt ud til Loch Ness søen. Jenny MacKenzie, en del af MacKinzie klanen, tog i mod os med åbne arme, tændte op i kaminen og sørgede for hjemlig hygge, med hunde og katte og lækkert barnebarn. Barnebarnet viste sig, for nogen, at være helt særlig og efter lidt stalking og en venneanmodning fra Allan, som Thomas havde lavet, kom det frem at han var model. Et unikt overnatningssted der kræver flere besøg.

DAG 3 – 35km

Den absolut smukkeste og hårdeste dag af alle. 2 km asfalt og så ind i skoven med flotte store træer og nu går det for alvor op, op, op, op og op og så lige lidt mere op og op, op og op. Det er helt fantastisk med bakkerne når først man har taget hul på dem. Få forsøger at løbe op, men må sande at det er en ulige kamp. Pludselig åbner landskabet op og man vender sig om og her kommer belønningen i form af en fantastisk udsigt over Loch Ness, River Locky og for enden Loch Locky. Vi har klart vejr og kan se langt, vinden står utroligt stille. Særligt her varmede Thomas’s Waauu udtryk en løbeguides hjerte. Lad os så kom ned af bakke og det gjorde vi mod byen Invermoriston. Her kunne vi supplere med lidt mad og drikke hos en lille købmand og så forsatte vi. Igen skulle vi op, op, op, op og op og så lige lidt mere op og op, op og op. På toppen stod vi i midten af den smukke Loch Ness sø med en helt fantastisk udsigt. Nogen begyndte at synge musical sange og vise sig fra sine bløde side, men kort efter blev der rømmet og vi måtte videre. De bjerge gør noget ved en. På nedløbs turen støtte vi ind i nogle rigtig fede stejle snoet stier igennem nåleskov. De var helt fantastiske at ræse ned af. Efter ankomst til hotellet var der lækker broccolisuppe og en pint til de fleste. Efter et bad gik vi en tur ned til en stor gammel ruin der lå i nærheden, skød et par billeder og smuttet hjem igen til endnu en omgang lækker aftensmad og Sticky Toffee Pudding.

Dag 4 – 35km

På denne morgen er der vist ingen der kan se sig fri for stive og ømme ben. Allans skinneben er begyndt at blive rødt og Sannes fod er ikke i bedring. Men de klare det helt suverænt og plejer skaderne på bedste vis med gel, is og tape. Uh, av, bliver der udtrykt hos flere, men 5km på flad asfalt er god opvarmning inden bakkerne igen for alvor kommer. Steffen løber forrest lidt inde i sig selv og er ved at misse en markering ind i sporet. Steffen blev guidet i tide og så startet bakkerne igen med udsigt til den flotte ruin fra dagen før. Sporet går ind i en virkelig flot nåleskov med helt grøn bund og super dejlig blød sti. Omtrent halvvejs igennem siger vi farvel til Loch Ness søen og kommer til en café som er helt udsædvandlig. En mand og kone der har bygget deres helt egen specielle cafe in the middel of nowhere og bruger kun rene råvare. Som de siger ”IT´S REAL”. Efter en virkelig lækker omgang suppe, kage og kaffe tager vi afsked med mand, kone og kælegris og løber videre. Nu kommer det sidste lange træk hvor kun de sejeste klare den. Steffen, Allan og Thomas er selvfølgelig styrtet afsted, som et ustoppeligt damplokomotiv. Sanne sprang caféen over nu hvor foden var varm og var gået i forvejen, så hun havde et godt forspring. Anna og Pia løb og hygge snakkede og jeg var lidt længe om at komme afsted fra Caféen, så jeg kom halsene efter. Efter flot løb igennem birketræs lunde med udtørret mos på dukker Inverness by frem. Efter opsamling på en sportsplads løber vi i fælles skab sammen igennem en smuk park over gyngende broer over River Ness. På nær Thomas der havde misset en markering i farten. Endestenen ved Inverness får et ordenligt kram af Pia og alle var lykkelige for at have gennemført den majestætiske Great Glen Way. Og der kommer Thomas. Vi trasker tilbage og tjekker ind på et lækkert hotel og får et bad. Efter en hyggelig gåtur i byen får vi endnu engang fantastisk mad på hotellet, går i baren og smager Whisky og drikker et par pints.

Dag 5 – 0 km (Transportdag)

Efter skøn morgenmåltid bliver vi hentet af vores ”super glade” chauffør og kørt til Edinburgh lufthavn. Her spiser vi frokost og Steffen som ellers har været godt Haggis spisende får en Haggis burger og jeg får en Haggis pizza. Så er det også prøvet. Med en time forsinkelse går flyveren mod Danmark. Vi får sagt pænt farvel og et stykke unikt eventyr sluttede her.

Utroligt hvad man kan opleve på bare 4 løbedage og så har jeg ikke engang fået det hele med! Gik du glip af noget? Det tror jeg nok, men du har med garanti mulighed for at opleve det samme eventyr som de 6 suveræne løbere. Flere var lidt utrygge omkring afstandene, men man kan mere end man tror og ingen kom hjem med nyopstået skade. Vi fulgte hinanden rigtig meget på ruterne, men man kunne alligevel løbe i sit eget tempo idet ruten er rigtig godt opmærket. Alle bliver hjulpet så vidt muligt igennem turen, men går det helt galt er sikkerhedsnettet spændt ud.
Idet bagagen bliver transporteret fra sted til sted, har man mulighed for at køre med bagagen.